ماده 1.عنوان[1]
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تبلیغ است.
ماده 2.تعریف
سطح 2 علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف و شناخت مفاهیم و مسائل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام به روشها، مراحل و مهارتهای تبلیغ دست مییابند. و پس از احراز توان علمی، با ارائّه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
ماده 3.اهداف
- شناخت مفاهیم، و مسائل مهم علوم اسلامی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزه علوم اسلامی؛
- ایجاد مهارتهای تبلیغ و تدریس؛
- آمادهسازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.
ماده4.سیاستها
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأكید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی مکتب اهل بیت علیهم السلام و مهارتهای تبلیغ؛
- تأكید بر بهره گیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
ماده 5. ضرورت
- اهمیت فوقالعادّه اسلام به معرفی و تبلیغ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام و نیز به گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان؛
- رسالت حوزّه علمیه در ارائه و تبلیغ آموزهها و معارف اسلامی و شیعی؛
- نیاز جامعّه اسلامی به معرفی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام.
ماده 6.نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی[2]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره: حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، نه نیمسال است.
ماده 7.شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبّه علمی رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ.
ماده 8. عناوین و مشخصات كلی
ردیف | عنوان | ساعت |
1 | دروس عمومی | 1520 |
2 | دروس گرایشی | 1088[3] |
جمع كل | 2608 |
ماده 9.عناوین و مشخصات تفصیلی
دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
---|---|---|---|
فقه | 720 | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب) | |
اصول | 560 | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایّه الاصولتا اول المقصد الثانی فی النواهی) | |
فلسفّه اسلامی | 64 | شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفّه اسلامی | |
رجال و درایه | 32 | شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرمافزاری) رجال و درایه | |
روش تحقیق | 32+16نظری عملی | آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و كیفیت بهرهبرداری از منابع | |
زبان انگلیسی عمومی 1و2 | 32+64نظری عملی | ایجاد توان درك مطلب متون سادّه انگلیسی | |
جمع | 1520 |
دروس گرایشی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
---|---|---|---|
۱ | تفسیر ترتیبی 1 و 2 و 3 | 192 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی (این درس میتواند به صورت مطالعاتی همراه با كلاس رفع اشكال ارائه شود.) |
۲ | کلام اسلامی 1 و 2 | 64 | شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن |
۳ | آشنایی با فرق اسلامی | 32 | آشنایی با آموزهها، روشها و كتب اصلی فرقههای مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت |
۴ | شبهات کلامی | 32 | ایجاد توان پاسخگویی به مسائل چالشی و شبهات مورد نیاز در زمینّه مباحث اعتقادی |
۵ | تاریخ تحلیلی معصومین علیهم السلام 1و2و3 و4 | 64 | بررسی و تحلیل وقایع مهم و چالشی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا غیبت صغری |
۶ | تاریخ معاصر | 32 | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران |
۷ | روش سخنرانی | 32+32عملی | شناخت قواعد، آداب، مراحل و روشهای کارآمد خطابه و منبر، به منظورکسب مهارتهای لازم به صورت كارگاهی |
۸ | روش ذکر مصیبت | 16+16عملی | شناخت قواعد، آداب، مراحل و روشهای ذکر مصیبت به منظور کسب مهارتهای لازم به صورت كارگاهی |
۹ | کارورزی سخنرانی | 32+32عملی | ایجاد مهارتهای سخنرانی و ذکر مصیبت با تمرین و اجرای عملی قواعد، روشها و آداب آن توسط طلاب |
۱۰ | روانشناسی تبلیغ | 32 | شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطبان و راهها و شیوههای تأثیرگذاری بر آنان به منظور انتخاب ابزار و پیام مناسب |
۱۱ | جامعهشناسی تبلیغ | 32 | آشنایی با مباحث علم جامعهشناسی به ویژه خصوصیات و طبقات، نهادها و گروههای اجتماعی، برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
۱۲ | مدیریت مسجد | 16 | آشنایی با روشها، قواعد و آداب مدیریت فرهنگی در مساجد و كاركردهای آن |
۱۳ | اخلاق و آداب معاشرت و تبلیغ 1 و 2 | 32 | شناخت آموزههای قرآنی و روایی در زمینّه اخلاق و آداب لازم و کارآمد برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
۱۴ | روش بیان احکام | 16+16عملی | كسب مهارتهای لازم جهت دستهبندی و بیان احكام شرعی، همراه با آشنایی عملی با احکام مبتلیبه و مستحدثه، مانند: مناسك حج، كفن و دفن، قبلهیابی، اوقات شرعی و ذبح |
۱۵ | روش تحلیلی مسائل سیاسی | 16 | شناخت اصول، قواعد و روشهای تحلیل وقایع سیاسی به منظور آیندهنگری |
۱۶ | روش تدریس و فنون کلاسداری | 32+32عملی | شناخت روشها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، به صورت كارگاهی |
۱۷ | اصول و فنون مشاوره و راهنمایی | 32+32عملی | شناخت اصول، فنون، روشها و مراحل مشاوره و راهنمایی در مسائل دینی |
۱۸ | تجوید قرآن کریم | 16+16عملی | ایجاد توان روانخوانی و زیباخوانی قرآن کریم |
۱۹ | قرائت و درک متون روایی | 32 | قرائت بخشهای اجتماعی و اخلاقی از متون روایی و نیز آشنایی با منابع مهم روایی |
۲۰ | آشنایی با نهجالبلاغه و صحیفّه سجادیه | 16+16عملی | قرائت بخشهایی از نهجالبلاغه و صحیفّه سجادیه، و نیز آشنایی با محتوا، کیفیت بهرهبرداری، ترجمهها و شروح آنها |
۲۱ | آیین نگارش | 32+32عملی | شناخت روشها، آداب و سبکهای نویسندگی برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
۲۲ | تحقیق پایانی | 64عملی | ارائّه پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشتّه تبلیغ، با تأكید بر مهارتها |
جمع | 1088 |
برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهباب های آموزشی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.
[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبّه 783 در جلسّه 16 کمیتّه بررسی و تصویب رشتهها، (دورّه پنجم)، مورخ 30/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسّه 81 شورای عالی حوزههای علمیه (دورّه ششم)، به مصوبّه 924 تغییر یافت.
[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
[3]. از آنجا كه درس تفسیر ترتیبی میتواند به صورت مطالعاتی برگزار شود، 64 ساعت به حداكثر ساعات سطح دو در این گرایش، اضافه شده است.