توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی

آشنائی با رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ

تصویر سردبیر
سردبیر
سردبیر
سطح 2 علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف و شناخت مفاهیم و مسائل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام به روش‌ها، مراحل و مهارت‌های تبلیغ دست می‌یابند.

آنچه خواهید خواند...

/ 5. تعداد رای:

برای ثبت امتیاز، اولین نفر باشید.

ماده 1.عنوان[1]

رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، رشته سطح دو حوزه است.

ماده 2.تعریف

سطح 2 علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف و شناخت مفاهیم و مسائل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام به روش‌ها، مراحل و مهارت‌های تبلیغ دست می‌یابند. و پس از احراز توان علمی، با ارائّه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

ماده 3.اهداف

  1. شناخت مفاهیم، و مسائل مهم علوم اسلامی؛
  2. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزه ‌ علوم اسلامی؛
  3. ایجاد مهارت‌های تبلیغ و تدریس؛
  4. آماده‌سازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
  5. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  6. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  7. ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.

ماده‌4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی مکتب اهل بیت علیهم السلام و مهارت‌های تبلیغ؛
  6. تأكید بر بهره­ گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

ماده 5. ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العادّه اسلام به معرفی و تبلیغ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام و نیز به گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان؛
  2. رسالت حوزّه علمیه در ارائه و تبلیغ آموزه‌ها و معارف اسلامی و شیعی؛
  3. نیاز جامعّه اسلامی به معرفی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام.

ماده 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره: حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، نه نیم‌سال است.

ماده 7.شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبّه علمی رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ.

ماده 8. عناوین و مشخصات كلی

ردیفعنوان ساعت
1دروس عمومی1520
2دروس گرایشی1088[3]
جمع كل2608

ماده 9.عناوین و مشخصات تفصیلی

دروس عمومی

ردیفعنوان درس ساعتاهداف
 1فقه720شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)
 2اصول560شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایّه الاصولتا اول المقصد الثانی فی ‌النواهی)
 3فلسفّه اسلامی64شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفّه اسلامی
 4رجال و درایه32شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) رجال و درایه
 5روش تحقیق32+16
نظری عملی
آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
 6زبان انگلیسی عمومی 1و232+64
نظری عملی
ایجاد توان درك مطلب متون سادّه انگلیسی
جمع1520 

دروس گرایشی

جدول1

ردیفعنوان درس ساعتاهداف
 ۱تفسیر ترتیبی 1 و 2 و 3192آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی (این درس می‌تواند به صورت مطالعاتی همراه با كلاس رفع اشكال ارائه شود.)
 ۲کلام اسلامی 1 و 264شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
 ۳آشنایی با فرق اسلامی32آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت
 ۴شبهات کلامی32ایجاد توان پاسخگویی به مسائل چالشی و شبهات مورد نیاز در زمینّه مباحث اعتقادی
 ۵تاریخ تحلیلی معصومین علیهم السلام 1و2و3 و464بررسی و تحلیل وقایع مهم و چالشی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا غیبت صغری
 ۶تاریخ معاصر32بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
 ۷روش سخنرانی32+32
عملی
شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های کارآمد خطابه و منبر، به منظورکسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی
 ۸روش ذکر مصیبت16+16
عملی
شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های ذکر مصیبت به منظور کسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی
 ۹کارورزی سخنرانی32+32
عملی
ایجاد مهارت‌های سخنرانی و ذکر مصیبت با تمرین و اجرای عملی قواعد، روش‌ها و آداب آن توسط طلاب

جدول 2

10روان‌شناسی تبلیغ32شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطبان و راه‌ها و شیوه‌های تأثیر‌گذاری بر آنان به منظور انتخاب ابزار و پیام مناسب
11جامعه‌شناسی تبلیغ32آشنایی با مباحث علم جامعه‌شناسی به ویژه خصوصیات و طبقات، نهادها و گروه‌های اجتماعی، برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
12مدیریت مسجد16آشنایی با روش‌ها، قواعد و آداب مدیریت فرهنگی در مساجد و كاركردهای آن
 ۱۳اخلاق و آداب معاشرت و تبلیغ 1 و 232شناخت آموزه‌های قرآنی و روایی در زمینّه اخلاق و آداب لازم و کارآمد برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
 ۱۴روش بیان احکام16+16
عملی
كسب مهارت‌های لازم جهت دسته‌بندی و بیان احكام شرعی، همراه با آشنایی عملی با احکام مبتلی‌به و مستحدثه، مانند: مناسك حج، كفن و دفن، قبله‌یابی، اوقات شرعی و ذبح
 ۱۵روش تحلیلی مسائل سیاسی16شناخت اصول، قواعد و روش‌های تحلیل وقایع سیاسی به منظور آینده‌نگری
 ۱۶روش تدریس و فنون کلاس‌داری32+32
عملی
شناخت روش‌ها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، به صورت كارگاهی
 ۱۷اصول و فنون مشاوره و راهنمایی32+32
عملی
شناخت اصول، فنون، روش‌ها و مراحل مشاوره و راهنمایی در مسائل دینی

جدول 3

 ۱۸تجوید قرآن کریم16+16
عملی
ایجاد توان روان‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم
 ۱۹قرائت و درک متون روایی32قرائت بخش‌های اجتماعی و اخلاقی از متون روایی و نیز آشنایی با منابع مهم روایی
 ۲۰آشنایی با نهج‌البلاغه و صحیفّه سجادیه16+16
عملی
قرائت بخش‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفّه سجادیه، و نیز آشنایی با محتوا، کیفیت بهره‌برداری، ترجمه‌ها و شروح آنها
 ۲۱آیین نگارش32+32
عملی
شناخت روش‌ها، آداب و سبک‌های نویسندگی برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
 ۲۲تحقیق پایانی64
عملی
ارائّه پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشتّه تبلیغ، با تأكید بر مهارت‌ها
جمع1088 

برای مطالعات بیشتر مباحث مشابه میتوانید به راهیاب های آموزشی در سایت توسعه و توانمدسازی علوم اسلامی مراجعه کنید.


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبّه 783 در جلسّه 16 کمیتّه بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورّه پنجم)، مورخ 30/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسّه 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورّه ششم)، به مصوبّه 924 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[3]. از آنجا كه درس تفسیر ترتیبی می‌تواند به صورت مطالعاتی برگزار شود، 64 ساعت به حداكثر ساعات سطح دو در این گرایش، اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *