مجید معارف، استاد علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با حضور در استودیو مبین به سؤالات خبرنگار ما در زمینه پژوهشهای قرآنی جواب داد.
وی در بخشی از سخنان خود درباره موانع توسعه پژوهشهای قرآنی در کشور گفت: از نظر کیفی شاید پیشرفت ما خیلی چشمگیر نبوده است چراکه ممکن است بسیاری از موضوعات تکراری یا بسیاری از تحقیقات موازی باشد و بسیاری از تحقیقات انجام شده قبل از اینکه متکی بر عمق و تحلیل باشد از آسیب جمعآوریِ صرفِ اطلاعات و در کنار هم گذاشتن اطلاعات رنج میبرد بنابراین لازمه مقابله با این وضعیت، آسیبشناسی پژوهشهای قرآنی موجود است. جدیتِ تحقیقات در دوره دکتری شکل میگیرد که آموزش ما مقداری پژوهشمحور میشود یعنی اساتید موضوعاتی به دانشجو میدهند و میگویند این تحقیق را باید تا پایان ترم انجام دهید و جدیترین کارِ دانشجوی دکتری هم انتخاب تز دکتری است.
بنابراین اگر قرار باشد واقعاً پژوهشهای ما کیفی شود باید در برنامههای درسی و در انتخاب و گرفتن دانشجویان در مقاطع مختلف تجدیدنظر کرده و نخبهها را جذب کنیم و کلاسهای ما از استانداردهای طبیعی خارج نشود. چراکه بعضاً یک مؤسسه غیرانتفاعی میگوید اگر من سی دانشجوی کارشناسی ارشد نگیرم دخل و خرجم برابری نمیکند بنابراین ناچار است سی دانشجو بگیرد و در نتیجه افت آموزشی اتفاق میافتد. اینها مسائلی هستند که باید مطالعات علمی به صورت جدی روی آنها صورت گیرد و آموزشِ پژوهش محور نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در انتخاب موضوعات پایاننامهها و رسالهها پیشینهیابی قوی شود تا از انتخاب موضوعات تکراری پیشگیری به عمل بیاید.